5 vinkkiä ihon hyvinvointiin

06.12.2022

Iho on elimistön suurin elin. Ihon tehtävä on peittää ja suojata alla olevia kudoksia. Iho jaetaan epidermikseen (orvaskesi) ja dermikseen (verinahka). Ihon kunto ja kiinteys määräytyvät dermiksen kunnon mukaisesti. Dermis tukee ihoa ja ravitsee ihon pintakerrosta. Kaikki ravinnolliset puutokset, sairaudet ja stressi näkyvät herkästi ihossa. 

1. Hyvät rasvahapot

Elimistö ei pysty itse tuottamaan välttämättömiä rasvahappoja, joten niitä pitää saada ravinnosta. Omega 3 ja 6- rasvahappojen puute näkyy herkästi ihossa. Solukalvo on pääosin rasvaa. Hyvälaatuinen solukalvo tarvitsee hyvälaatuisia rasvoja. Rasvat muodostavat iholle vettä hylkivän esteen, joka auttaa ihoa pitämään tarvittavan kosteuden. Rasvahappojen puute näkyy helposti ihon kuivuutena. Kuiva iho on alttiimpi tulehduksille ja haavat paranevat huonosti. Omegoiden puute voi myös lisätä ihon altistumista auringon UV-säteilylle.

Omegoiden nauttiminen sisäisesti on tärkeää, mutta iho hyötyy myös iholle suoraan levitettävistä rasvahapoista. Näitä saadaan hyvälaatuisista ihonhoitoöljyistä, kuten ruusunmarjaöljystä, arganöljystä, hamppuöljystä ja oliiviöljystä. Öljyjä voi käyttää iholle sellaisenaan tai kosteusvoiteen seassa. 

2. Iholle tärkeät vitamiinit

A-vitamiini muodostaa ehjän suojakerroksen iholle ja tehostaa kollageenin tuotantoa. A-vitamiini estää ihon kuivumista, vanhenemista ja ryppyjen muodostumista. A-vitamiini on tärkeä varsinkin aknen hoidossa. A-vitamiini suojaa elimistön rasvoja härskiintymiseltä.

C-vitamiini vaikuttaa elastiinin ja kollageenin muodostukseen. C-vitamiini on tehokkain antioksidantti, joka suojaa ihosoluja ja ennaltaehkäisee ihon vanhenemista. C-vitamiini osallistuu elimistön immuniteetin ylläpitämiseen. Lisäksi se auttaa häivyttämään pigmenttiläiskiä. C-vitamiini auttaa myös korjaamaan UV-altistuksen aiheuttamia vaurioita. Vesiliukoisena C-vitamiini suojaa solun seinämän vesirakenteita. Suurin osa eläimistä kykenee itse muodostamaan elimistössään C-vitamiinia, mutta ihminen on menettänyt tämän kyvyn ja tarvitsee C-vitamiinin ravinnosta tai lisäravinteena.

E-vitamiini on antioksidantti, joka estää vapaiden happiradikaalien toimintaa. E-vitamiini suojaa solukalvoja härskiintymiseltä ja on tärkeä kehon puolustusjärjestelmälle ja hormonitoiminnalle. E-vitamiinilla on suotuisa vaikutus ihon terveyteen. Rasvaliukoisena E-vitamiini suojaa solun seinämän rasvaa sisältäviä rakenteita. E-vitamiini suojaa auringon haitalliselta UV-säteilyltä yhdessä C-vitamiinin kanssa. E-vitamiini edistää haavojen ja arpien paranemista ja voi ennaltaehkäistä kaljuuntumista ja selluliitin syntyä. 

Kehossamme on luonnostaan antioksidantteja, mutta ne eivät usein riitä suojaamaan ihoamme UV-säteilyltä ja lisääntyneiltä ilmansaasteilta. Siksi onkin tärkeää saada suojaavia antioksidantteja myös ihonhoitotuotteista. 

3. Veden juonnin tärkeys

Ihmisen kehosta noin 70% on vettä, joten vesi on meille elintärkeä. Vettä tulisi nauttia noin 2 litraa päivässä. Osa vedestä tulee ruuan mukana. Varsinkin hedelmät ja kasvikset sisältävät runsaasti nestettä.

Veden juonti tehostaa aineenvaihduntaa. Kehosta poistuu kuona-aineita ja myrkkyjä. Vettä kannattaa juoda aamulla tyhjään vatsaan. Yön aikana muodostuu paljon kuona-aineita, kun keho puhdistaa itseään. Aamuvesi auttaa huuhtomaan nämä myrkyt pois.

Nestevaje näkyy ihossa. Iho kuivuu ja rypyt syvenevät, ihosta tulee samea, ihohuokoset suurentuvat ja ihon epäpuhtaudet lisääntyvät. Vesi kosteuttaa ihoa ja se pysyy elastisempana ja terveempänä. 

4. Vältä ihoa vanhentavia ja vaurioittavia tekijöitä

Tupakointi

Tupakointi kiihdyttää ikääntymisprosessia ja iho vanhenee ennenaikaisesti. Tupakointi supistaa verisuonia, joten iho ei saa riittävästi ravinteita. Tämän vuoksi erilaisten haavojen, arpien ja infektioiden riski kasvaa. Tupakointi kuivattaa ihoa, mikä voi näkyä hilseilynä. Kasvojen iholle muodostuu ryppyjä ja juonteita erityisesti suun ja silmien ympärille. Tupakansavu vähentää kollageenin ja elastiinin muodostumista, jolloin iho löystyy.

Alkoholi

Alkoholi poistaa kehosta nestettä, joka saa ihon kuivumaan ja hilseilemään. Alkoholi sisältää runsaasti sokeria, jonka vuoksi elimistön verensokeri- ja stressihormonitasot pysyvät korkealla. Tämä voi laukaista iholla aknen. Sokeri vahingoittaa ihon kollageenituotantoa, jolloin iho menettää elastisuutta, rypyt syvenevät ja ihohuokoset laajentuvat. Herkkäihoiselle pienikin määrä alkoholia voi pahentaa iho-oireita. Alkoholi laajentaa nenän hiussuonia, mikä saa nenän punoittamaan. Säännöllinen alkoholin käyttö saa hiussuoniston laajentumaan pysyvästi ja kasvoista tulee punakat. Yhden illan juomisen seurauksena ihon toipuminen voi kestää kahdesta neljään viikkoa.

Auringonvalo

Auringon UVA-säteily on pahin ihovaurioiden ja ryppyjen aiheuttaja. Auringon UV-säteet vahingoittavat ihon elastaania ja iho menettää kimmoisuutta. Runsas oleskelu auringossa saa myös ihon paksuuntumaan. Aurinko voi aiheuttaa iholle tummia pigmenttiläiskiä.

Aurinkoihottuma eli aurinkoallergia on kohtuullisen yleistä. Aurinko aiheuttaa iholle punoitusta, näppylöitä ja kutinaa.

Ihon rusketus on käytännössä ihon uloimman kerroksen vaurio. Väripigmentin tarkoitus on suojella ihon syvempiä kerroksia haitalliselta UV-säteilyltä. UV-säteilyn vaikutukset kertyvät ihon muistiin koko elämän ajan.

Lapsena ja nuorena saadut suuret UV-annokset ja ihon toistuva palaminen kasvattavat mahdollisuutta sairastua ihosyöpään myöhemmin.

5. Vältä stressiä

Iso osa ihon ongelmista on hormonaalisten muutosten ja stressin aiheuttamia. Stressihormoni kortisoli hajottaa kudosten kollageenin tuotantoa. Kortisoli saa ihon vanhenemaan ennenaikaisesti.

Stressin aiheuttamia iho-oireita ovat mm. ihon punoitus, kutina, rohtumat, näppylät, finnit ja muut epäpuhtaudet. Stressin vaikutuksesta iho reagoi herkemmin ulkoisiin ja sisäisiin rasitustekijöihin.

Ihon hoito hyvillä puhdistustuotteilla ja kosteutus ovat erittäin tärkeitä stressi-ihon hoidossa.